Jom Follow!

Wednesday, 9 May 2012

Bagi UbAT PadA Jiwa !




Assalammualaikum kepada pembaca di blog ana...


Harap semua sihat-sihat belaka dan ceria =) . Jangan ada yang berjiwa kosong pula.Kalau rasa jiwa macam nak kosong , cepat-cepat isikan dengan ayat-ayat al-Quran , berzikir dan melakukan amal kebaikan lain .
ok..untuk kali ini..ana dengan sukarelanya dari hati yang penuh taman ini (jiwang sikit pe salahnya ><) , ingin berkongsi sedikit tip yang mungkin boleh digunapakai oleh semua pembaca blog ana yang ceria ini ^^ . kalau tak nak gunapakai  pun tak apa..jnji boleh simpanpakai untuk dgunapakai di masa akan datang. Cuma ana harap jgn pkai buang sudah  ..!


Seperti yang semua tahu ..kalau ada yang tak tahu tu ana beritahu..maksud jiwa kosong ini ialah kemurungan..tidak kiralah kemurungan itu dsebabkan stress belajar sehingga ‘blur’ ..ataupun cinta yang tidak terbalas sama macam pungguk merindu bulan ( sebab bulan tak kenal pun siapa si pungguk!) ..ataupun dsebabkan x ade rakan or family yg dapat member kebimbingan ketika dalam kesusahan .Perasaan pesakit jiwa kosong ini amat dan terlalu mrendah diri . kesian kan ...==


Pertama : meninggalkan ucapan yang tak perlu (nti dia akan diberi hikmah)
Kita boleh bercerita dan brcakap dengan senang hati dan apa je yg trlintas tapi pastikan hasilnya mempunyai ilmu walaupun sedikit . contoh lah kan ..” ek..awak tu Negara mana yg x de ‘jalan’ ? tak tau...haaa...jawapannya Norway!”Kan sekurang-kurangnya dia menyebut sebuah Negara di sana . Nak tau ? Cuba Google .



Kedua : meninggalkan penglihatan yang tak perlu ( nti dia akan bersihkan hatinya )
Sudah tentu kita nak tengok apa saja yang ada depan mata sebab kita dianugerahkan mata . tapi berpada2 lah .  Gunakannya untuk mmbaca al-quran , buku pelajaran dan apa saja yang elok . Ana pesan bukan bermakna masa berjalan . kita pandang bawah sahaja..buatnya ada tiang di depan tak ke naya ..hehhe.


Ketiga : meninggalkan makan yg berlebihan ( nti dia diberi nikmat ibadah )
Kadang2 org yg murung kuat makan..jenis yg sama dgan badak . tapi kalau nak mkn tu makanlah..x ade siapa nk haling .Cuma jgnlah bila ada makanan lbih smuanya  nk disapu bersih . k your think ! kita mkn untuk hidop bukn hidup untuk mkn...


Keempat : meninggalkan cinta kepada dunia  ( nti dia akan dberi cinta kepada syurga..nikmat bukan ?? ^^)
Yg ini berkenaan dgn berkhayal trhadap kseronokan shingga boleh digelar ‘lupa akhirat’ (bukan mcm selalu org sebut ‘lupa dunia’ ) .  tgok wayang lupa akhirat ,tgok konsert lupa akhirat , tgok bola lupa akhirat . bgilah pluang tgok apa yg berlaku di akhirat kelak...dgr2 kuliah ustaz selalu..

Kelima : meninggalkan kelakuan membuka aib org ( nti dia dberi pluang mmbaiku dri )
Bg kawan2 yg suka kutuk org lain . biasanya org begini hatinya penuh dgan perasaan iri hati .pantang org lain lebih sikit,,ada saja cerita mengaibkan orang .Eh...emosi pulak ana nie..sebenarnya ana penah mgalami situasi nie...hurmmm...okey x per,,jaga mulut dan perbuatan jgn sampai dianaiya oleh hati yg busuk .
Oklah..cukuplah smpai disini sahaja ana membebel  melalui tulisan yg x seberapa ini . ana pon nk jaga kelakuan ana juga supaya tidakterlalu mgikut emosi shingga mmbawa kepada kburukan akhlak . nti x pasal jiwa ana jadi kosong..siapa nk tanggung???


Akhir kata untuk kali ini ...bacalah al-Quran dan fahamilah ayat2nya..kerana ubat yg paling mujarab untuk jiwa yg kosong ialah bait2 ayat al-quran ...ia tersimpan dlm hati bgi yg mmbacanya dan seterusnya mgalir darah ke seluruh tubuh yg mgerakkan anggota melakukan perbuatan yg baik..insyaAllah ... =))

# esok ana dah masuk belajar kt tahfiz...doakan ana tabah bila maksud tahfiz nanti ya...Assalammualaikum...

Terima Kasih Kerana Membaca!!

Tuesday, 8 May 2012

Positive (+) atau Negative (-)



Assalammualaikum...

warnailah blogger dengan kata-kata yang +ve atau diam. tiap kali nak cakap negatif, kita fikir dahulu,



"cakap perkara ni ada manfaatkah pada ana atau orang lain? pahala atau dosa?"

insyaAllah usaha yang kecil ini akan memberi impak yang besar kepada kita dalam mendisplinkan diri daripada membicarakan sesuatu yang sia-sia.sentiasa ingat, kata-kata yang negatif itu mungkin akan terpantul semula kepada kita.nauzubillah. carilah kelebihan orang lain melebihi kekurangan dan kelemahannya. doakan kebaikan akan menggantikan kelemahannya.insyaAllah.kan lebih damai begitu =))

Terima Kasih Kerana Membaca!!

Apa Ada Pada Jiwa ?



Assalammualaikum pembaca blog ana hari ini..ok..
tajuk hari ini apa ada pada jiwa kite nie???hurmmm..

Mati kite mnjelajah istilah yg berkaitan dgan hati pula kali ini !

Dalam bahasa Malaysia ..terdapat bnyak istilah yg dgunakan persis perkataan hati..cuba prhatikan penggunaan yg biasa kite gunakan mmbwa mksud yg sebenar ?
(rujukan : kamus dewan )



JIWA
nyawa..org yg mberi smngat kepada sesuatu .
HATI
organ dlm badan ..jntung..batin (perasaan ).
PERASAAN
Fikiran..pendapat..pertimbangan.



KALBU
Hati (pusat segala perasaan batin )
NURANI
Bercahaya..terang..perasaan hati murni,,


Begitu juga dgn bahasa Arab..kepelbagaian istilah tntang hati juga mmbrikan pelbagai mkna . Al-Quran dan Hadis juga bnyak mnyediakan contoh untk setiap istilah  bwah .
(rujukan : al-Mu’jamal-Wasit )

IHSAS
ssuatu yg dpat dirasai . perasaan
SHU’UR
memahami dan mgetahui sesuatu tnpa bukti . perasaan
FU’AD
hati yg tidak mndustakan . Firman Allah..mksdnya : “hati (Nabi Muhammad ) tidak mndustakan perkara yg dlihatnya .”
(surah al-Najm 53:11)
Hati mnjadi kosong . Firman Allah,mkasudnya : “Dan (sepeninggalan Musa )  brubahlah hati ibunya mnjadi kosong.” (surah al-Qasas 28:10)

QALB
Sejenis organ yg mngepam darah dikenali sbagai jantung
KABID
organ yg trletak pling kanan perut dikenali sbagai hati..



# tengah boring...sambil tu update blog tentang istilah ini ...sekadar perkongsian dari ana ^^


Terima Kasih Kerana Membaca!!

Monday, 7 May 2012

Kecantikan sebenar !



Assalammualaikum ..Pembaca blog ana yg dikasihi ^^..

mari kita baca sebentar dan berfikir..bagaimana kite mnilai cantik ? Adakah tidak cantik seorang wanita yg berpakaian menepati syariat dan tanpa solekan di wajahnya..namun kaya dgn ilmu..santun dan berakhlak???


Cukup2lah kite berkiblatkan Barat untuk menilai cantik . cukup2lah mengangkt Jennifer Lopez dan Angelina Jolie sebagai rujukan kita . cukup2lah kite mniru solekan ...pakaian dan rmbut mereka. Yakin dlm diri..yg lbih pnting adlah apabila kita cntik dgn adab dan akhlak sebagai MUSLIM .


Yakinlah dengan mengatakan Allah mnciptakan ana sbagai insan yg cukup smpurna . Allah s.w.t. berfirman yg bermaksud : “sesungguhnya manusia yg diciptakan sebaik2 kejadian. ” (surah Tinn 95:4 )
Hiduplah dgan nama Allah al-Jamil . cntik dlm erti yg sebenar. Bersabar dan mberi maaf ..ucapkan yg benar ..taat kepada Allah..itulah kcntikan sebenar .


Ana ada baca satu hadis yg diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud . Rasulullah s.a.w. pernah brsabda yg bmaksd  : “ seorg tidak akan masuk syurga skiranya mmpunyai secubit pun perasaan sombong..seorang hamba Allah bertanya : ‘jika sseorang itu suka mmkai pakaian dan kasut yg cntik?’..Rasulullah s.a.w. menjawab “ Allah itu Maha Cantik dan mencintai kecantikan . Sombong itu adalah mengejek ..mnolak kebenaran dan mrendahakna org lain .’’ 9riwayat al-Bukhari )


Nilaikan smula definisi cntik kite same ini...definisi siapa yg kite pgg??jika bertemu dgn org lain..elakkan drpada mmuji kcntikan mereka dhulu . mnilai org hanya dgn kcntikan..sebenarnya mrendhkan martabatnya . Diri kita brharga bukan krana kcntikan fizikal sahaja..tetapi ia disulami dgn ilmu..adab..dan akhlak . Mari bina kyakinan diri dari situ. InsyaAllah ..ana yakin kita akan lbih dhormati dan disayangi oleh Allah dan Manusia ^^

# sekian saja dari ana..sakit tgkuk pon ade ... (>00<)

Terima Kasih Kerana Membaca!!