Jom Follow!

Monday 7 May 2012

Kecantikan sebenar !



Assalammualaikum ..Pembaca blog ana yg dikasihi ^^..

mari kita baca sebentar dan berfikir..bagaimana kite mnilai cantik ? Adakah tidak cantik seorang wanita yg berpakaian menepati syariat dan tanpa solekan di wajahnya..namun kaya dgn ilmu..santun dan berakhlak???


Cukup2lah kite berkiblatkan Barat untuk menilai cantik . cukup2lah mengangkt Jennifer Lopez dan Angelina Jolie sebagai rujukan kita . cukup2lah kite mniru solekan ...pakaian dan rmbut mereka. Yakin dlm diri..yg lbih pnting adlah apabila kita cntik dgn adab dan akhlak sebagai MUSLIM .


Yakinlah dengan mengatakan Allah mnciptakan ana sbagai insan yg cukup smpurna . Allah s.w.t. berfirman yg bermaksud : “sesungguhnya manusia yg diciptakan sebaik2 kejadian. ” (surah Tinn 95:4 )
Hiduplah dgan nama Allah al-Jamil . cntik dlm erti yg sebenar. Bersabar dan mberi maaf ..ucapkan yg benar ..taat kepada Allah..itulah kcntikan sebenar .


Ana ada baca satu hadis yg diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud . Rasulullah s.a.w. pernah brsabda yg bmaksd  : “ seorg tidak akan masuk syurga skiranya mmpunyai secubit pun perasaan sombong..seorang hamba Allah bertanya : ‘jika sseorang itu suka mmkai pakaian dan kasut yg cntik?’..Rasulullah s.a.w. menjawab “ Allah itu Maha Cantik dan mencintai kecantikan . Sombong itu adalah mengejek ..mnolak kebenaran dan mrendahakna org lain .’’ 9riwayat al-Bukhari )


Nilaikan smula definisi cntik kite same ini...definisi siapa yg kite pgg??jika bertemu dgn org lain..elakkan drpada mmuji kcntikan mereka dhulu . mnilai org hanya dgn kcntikan..sebenarnya mrendhkan martabatnya . Diri kita brharga bukan krana kcntikan fizikal sahaja..tetapi ia disulami dgn ilmu..adab..dan akhlak . Mari bina kyakinan diri dari situ. InsyaAllah ..ana yakin kita akan lbih dhormati dan disayangi oleh Allah dan Manusia ^^

# sekian saja dari ana..sakit tgkuk pon ade ... (>00<)

Terima Kasih Kerana Membaca!!

No comments: