Jom Follow!

Thursday, 4 October 2012

CINTA ITU TELAH MENJERATKU !



“Aku tidak boleh hidup tanpa dia . Aku boleh mati kalau dia pergi . Aku tidak tahu untuk apa hidup di dunia kalau dia meninggalkan aku....”
Indahkan kata-kata tu . kita pasti akan terbang melayang2 seperti layang2 di awan...bila ada orang berkata seperti itu kepada kita . kita pasti akan tersipu2 malu..kemudian mengatakan , “ahhh...jangan macam tu lah..”
Memang tak layak meletakkan cinta kepada manusia secara berlebihan . Apa lagi pada usia remaja , tak seharusnya berlebihan melabuhkan cinta. Orang yang kita cintai itu biasa2 sahaja . ia menjadi sangat luar biasa di depan kita kerana faktor sekeliling yang membuat kita memandang dia seperti itu . Lagu2..kata2 cinta membuat kite rasa berangan2...padahal kalau kita tahu , akibat kata2 seperti itu besar risikonya..
Cuba Tanya diri sendiri. .persoalannya!!! .kalau pasangan kita mati..adakah kita akan mati juga??? Haaaa,,,berkira2lah , siapa yang mahu mati kerana cinta?? Apa lagi di zaman zaman yang moden nie...dari mula lahir samapai akhir saat ,cinta boleh didapatkan dalam hitungan minit !
Kita tak perlu rasa terjerat dengan cinta yang diciptakan sendiri . org yang kita cintai itu belum lagi menjadi suami isteri kita...lalu kenapa kita sangat obsess terhadapnya?
Kita berasa memilikinya penuh seluruh , dan kita juga berasa tlah dilmiliki olehnya.tanpa ada satu pun orang yang boleh mengambilnya, bahkan orang tua sekali pn. Parah bukan?
Lepaskan jerat cinta yang mencekiki leher . kita bebas menentukan apa yang ingin dan akan kita lakukan, kenapa tiba2 rase terkekang?
Cinta tak wajar menghabisi hak kita sebagai seorang remaja yang bebas. Bebas memberi pandangan dan bebas menentukan diri sendiri. Lalu kenapa tiba2 kita menyatakan cinta pada seseorang dan org itulah yg kemudian memegang jalan hidup kita, menentukan lorong hidup yang harus kita tempuh?
Lebih parahnya lagi..jika seseorang yang kita anggap tu kekasih dengan yakin...yg telah mengganti kan posisi ayah kita..yang selama ini berhak mengatur hidup kita. Mengganti posisi keluarga yang selama ini melindungi kita?? Aneh bukan??
Kita punya ayah yang harus diutamakan ...kita juga memiliki keluarga yang harus kita jaga keutuhannya . kekasih kita bukanlah siapa2..;;....
Kita ingin putus ...tapi tak berani ..kita ingin menyudahi kisah cinta monyet tetapa kita tak kuasa melakukannya. Kita ingin menjadi diri kita sendiri ..tetapi kita selalu berasa tak sampai hati...


KITA INGIN MENJADI HAMBA ALLAH YANG SOLEH-SOLEHAH



..tetapi ingatan terhadap kekasih yg akan mghambat hati kita..
Pertanyaannya..samapai bila kita akan begini??? Ana juga pernah alami seperti ini...bukan kamu semua sahaja...
Cinta yang menyapa tak member berkat bg hidup kita ...sebaliknya ..hidup kita serba tidak teratur...serba tak lentur..begini slah begitu juga salah..Hidup bagai dalam sangkar,,seolah enak dan nyaman ..padahal sedih dan menggelisahkan..Tetapi ..apakah kita boleh lepas dari kongkongan itu?? Tidak. Kerana kita tidak sampai hati melakukannya...

MUHASABAH DIRI INI !!!

Terima Kasih Kerana Membaca!!

2 comments:

Izzah Norlizah said...

btl 2 dik,,,lbh slsa jd single&lbh indh b'cnta lps kawen,,,

Najihah Husin said...

=D